båstad kammarmusikfestival

AV KAMMARMUSIKFÖRENINGENS ORDFÖRANDE HANS LANNER

Cathrine Winnes, konstnärlig ledare

Tack för i år!
För trettionde gången i rad förgyllde Båstad Kammarmusikfestival sommaren på Bjärehalvön med en veckas intensivt musicerande, och återigen påvisades att festivalen är en av Sveriges mest betydande - i det att den som vanligt kombinerade den klassiska kammarmusikrepertoaren med moderna och samtida verk, i framförande av de främsta svenska och internationella musikerna, och med en publik som var stor till antalet och glad till sinnes.

Årets program
Vår konstnärliga ledare, Cathrine Winnes, hade inför festivalen satt samman ett mycket matigt program — 22 programpunkter! — som du kan läsa här. Vill du bekanta dig ytterligare med de framförda verken rekommenderas denna Spotify-spellista som vi satt samman. (Notera dock att samtliga inte finns tillgängliga på plattformen och att exekutörerna på inspelningarna inte alltid överensstämmer med aktuella Båstadartister.) För mer information om årets medverkande, skrolla lite längre ner på den här sidan - i bildförteckningen kan du klicka på varje person, så dyker det upp en presentation.

“Två sidor av samma sak”
Årtalet 2022 består bara av tvåor, om vi bortser från nollan som ju egentligen ingenting är. ”Kan vi inte leka med detta?” frågade sig festivalens konstnärliga ledare Cathrine Winnes, när hon vintern 2021 började planera sin andra Båstad-festival. Jodå! Hela programmet blev till en lek med tvåor. “Särskilt betonar och bejakar vi tendensen att etablerade musiker vågar ta sig an 'helig' musik på nya – men överraskande rimliga – sätt”, sade Winnes i årets pressmeddelande. Mer om tankegångarna kring temat står att läsa i hennes förord till ovan länkat program.

Ny tevedokumentär om oss
Musik i Syd, SVT och produktionsbolaget Yellow Tone var på plats under festivalveckan och spelade in en timslång dokumentär med namnet “Båstad Kammarmusikfestival 30 år”. Den kommer att visas på SVT under hösten 2022 och, under 2023, på Musik i Syd Channel. I fokus står delar av den musik som framfördes, men även arrangörskapet, musikerna och platsen Båstad.

Festivaltonsättare
Var en 150-årsjubilar: Hugo Alfvén. Han blev festivalens äldsta hustonsättare någonsin. Genom festivalens programpunkter följde vi tre spår i hans liv och verk, som alla utgick från festivalens tema:

• Folkmusik och konstmusik

• Mannen och kvinnan

• Bildkonsten och ljudkonsten

Mer om dessa “sidoteman” kan läsas i programmet - och höras, nämligen i det senaste avsnittet av Podcasten Båstad Kammarmusik som finns tillgängligt här på webbplatsen eller i närmaste podcast-app, såsom iTunes, Castbox, etc.

Läs mer om jubileumsåret på Alfvéngårdens och Kungl. Musikaliska Akademiens resp. webbplatser.

Årets mästarklasser
I samarbete med Musikhögskolan i Malmö och Musik i Syd gavs i anslutning till festivalen följande mästarklasser:

• Violin, viola, cello samt stråkkvartett (7,5 hp) under ledning av Erik Heide (violin), Henrik Frendin (viola) och Samuli Örnströmer (cello). Mer info finns här.

• Komposition (7,5 hp) under ledning av Rolf Martinsson. Mer info finns här.

Fri entré för extra många
Som vanligt kom alla under 20 år in gratis på alla konserter. För att fira vårt 30-årsjubileum utvidgades detta erbjudande till att gälla även samtliga studenter med Mecenat- eller studentkort.

Ytterligare information

medverkande